sociální sítě

3 důležité otázky, na které si odpovězte, než začnete spravovat sociální sítě sami.

Sociální sítě, jak je známe dnes, už dávno nejsou jen prostředkem ke komunikaci s rodinou a kamarády nebo k posílání hezkých obrázků. To už všichni víme. Pokud začínáte podnikat, nebo už své podnikání máte, pravděpodobně jste aspoň jednou přemýšleli nad tím, jestli by i vaše firma neměla na sítích být. Vždyť je tam dnes kde kdo.

Pokud to však myslíte se správou sociálních sítí vážně, a nechcete se smířit jen s bezduchým plácáním příspěvků na zeď, čtěte dál, a třeba se dozvíte, jestli se pustit do správy sami, nebo si na sociální sítě přizvat raději specialistu.

1. Vím, proč chci na sítích být a co je mým cílem?

Často se setkávám s tím, že klienti moc neví, proč si vlastně profily na sociálních sítích chtějí založit. Mnohdy je tak hlavním motivem to, že o tom slyšeli, že je tam už i jejich konkurence, že je to dneska cool. Tyto aspekty by nikdy neměly být hlavním důvodem při zakládání vašich účtů na sociálních sítích. Alespoň ne těch profesních.

Jednak proto, že ne vždy je pro daný typ podnikání důležité na sítích být, a pak také proto, že nutně neznamená, když je má konkurence a mají na nich svou cílovou skupinu, že ji tam najdete také. Vždy je dobré, zamyslet se nad tím, koho chci na sítích oslovit a podle toho také volit vhodné kanály. Pokud cílíte na lidi starší 50 let, určitě nebude vhodným kanálem Instagram, kde se pohybují z větší části hlavě mladí lidé 16 – 35 let. Vždy je ale potřeba podívat se na vaše podnikání více komplexně. Proto berte tyto údaje pouze jen jakousi obecnou formulku.

Zamyslete se nejen nad tím, koho chcete oslovit, ale co můžete uživateli nabídnout a s jakým cílem se do správy sociálních sítí chcete pustit. Je to zvýšení prodejů? Chcete se víc ukázat novým potenciálním zákazníkům? Otevíráte kavárnu a rádi byste nalákali více mladých lidí a zapojili do vaší propagace influencery? Ruku v ruce s těmito otázkami jde samozřejmě i bod 2. a 3. ke kterým směřujete.

Mějte vždy na paměti, že prezentace vaší firmy na sociálních sítích je stejně důležitá a klíčová, jako prezentace v offline prostředí. Ukažte svým fanouškům, že vám na nich záleží. Interagujte, a hlavně se držte témat, která úzce souvisí s vašim podnikáním. Vyvarujte se míchání obsahu z osobního života a toho profesního. Pokud už chcete sdílet něco více osobnějšího, neměl by takový obsah nikdy převažovat. Skvěle vám k tomuto typu obsahu poslouží třeba stories, o kterých si můžete přečíst dál. Opět však platí, že záleží na typu vašeho podnikání.

2. Mám na to čas?

Každý den se musíme vypořádávat se spoustou úkolů a když se nahromadí, jsou sítě zpravidla to první, co odhodíme na druhou kolej. Není zrovna ojedinělé, že si zakládáme firemní profily na sociálních sítích s vidinou, že se na slunci udrží sami a aniž bychom do nich museli vkládat spousty energie. Dnes už bohužel nestačí nahodit krásný obrázek jednou týdně a čekat, že si nás zákazníci najdou sami. Na to jsou už algoritmy příliš chytré. A tak si postupně ukrajují víc a víc z vašeho času.

Správa sociálních sítí dnes vyžaduje mnohem více příprav, strategii a hlavně konzistentnost a pravidelnost. Pokud s vaší prezentací na sítích právě začínáte, nebo o ní uvažujete, mějte na paměti, že čím více budete v kontaktu s vašimi potenciálními zákazníky a tvořit kvalitní obsah, tím lépe. Vždy si promyslete, jaký obsah pro danou síť chcete tvořit. Vizuál i celkové sdělení by mělo být vždy unikátní a ne příliš stejné. CTRL+C a CTRL+V tady není příliš dobrý nápad. Dejte vašim sledujícím důvod vás sledovat na vícero kanálech. Tvořte kvalitní vizuální obsah doplněný vhodnými textacemi a buďte denně ve spojení se svými fanoušky.

Skvěle vám k tomu poslouží například již zmíněné Facebook Stories nebo Instagram Stories, kde můžete nahrávat až 15vteřinová videa, která po 24 hodinách zmizí. Je to skvělý způsob, jak o sobě dát vědět real time. Více si o stories povíme v nějakém dalším článku.

Co pro mě tedy znamená tvořit obsah?

V případě Instagramu to pro vás znamená mít vždy připravený dostatek kvalitních fotografií, které o vašem podnikání a vás samotných řeknou víc. Tvořte příběh vaší značky, a neprodávejte jen samotný produkt nebo službu, ale přidanou hodnotu vašeho podnikání. Vždy si odpovězte, zda by vás takový příspěvek, jako zákazníka, oslovil. Vžijte se do kůže vašeho ideálního zákazníka a tak k němu i promlouvejte. Vždy byste měli mít dopředu jasno, jaká je vaše cílová skupina.

Skvělými fotografiemi to ale nekončí. Vaše aktivity na sítích by měly mít vždy jasný cíl a strategii. Proč ten či onen obsah zveřejňujete? Nechcete náhodou jen ve chvilce volného času zaplácnout prázdný prostor na zdi? Takový příspěvek vám nikdy nepřinese výsledky, a dost možná se ani nedostane ke správnému publiku.

Dobré je mít také povědomí o správných formátech obrázků na sociálních sítích. Každá síť to má totiž jinak, a asi nechcete, aby se vašim fanouškům zobrazovala jen jeho část a zkazila tak celkový dojem. Více si o formátech obrázků můžete přečíst v článku Správné formáty obrázků na sítích aneb na velikosti záleží.

Zkrátka, mít v malíčku strategii, kreativu, psaní a možnost rychle a pohotově reagovat na zprávy od fanoušků, je na sítích klíčové.

3. Umím alespoň částečně pracovat s Business Managerem?

Pokud si na sítích nechcete jen „hrát“, ale vytěžit z nich maximum a sledovat statistiky, je dobré spravovat vaši stránku a reklamy v tomto nástroji. Business Manager je profesionální nástroj, který vám umožňuje spravovat vaši business stránku na Facebooku, tvořit reklamy, sledovat statistiky, měřit konverze díky Facebook pixelu atd. Troufnu si zkrátka tvrdit, že bez Business Manageru se neobejdete.

Náhled hlavní strany v Business Manageru, kde můžete spravovat vaši stránku i reklamy.

Ke spolupráci můžete v BM přizvat i další kolegy a těm přiřadit konkrétní role. Pro specialisty je to vlastně naprostá nutnost, do které po vás budou chtít přístup. S tím se pojí také určitá znalost Google Analytics, kde můžete ještě více sledovat statistiky z vašich kampaní, konverze i zdroje návštěvnosti na váš web. Je dobré sledovat data z obou těchto systémů. 🙂 Každý pracuje na trochu jiném principu, ale jsou opravdu užitečné. Pro sledování těchto aktivit je nutné mít nasazen na webu právě Facebook pixel.

A jen poprosím, nespravujte své reklamy pouhým klikátkem u příspěvku – propagovat příspěvek. Taková reklama není moc levná, i když do ní můžete dát jen pár korun. Její funkce jsou skutečně hodně omezené. Více si o placené propagaci řekneme v některém z dalších článků.

Nikdy nespravujte reklamy pouhým kliknutím na propagovat příspěvek. K propagaci využijte Business Manager.

To jsou za mě 3 důležité věci, které byste neměli opomenout v případě, že se do správy vložíte sami. Pokud si ale nejste příliš jisti časem, který do těchto aktivit chcete vkládat, nejste moc zdatní fotografové, češtinu nemáte až tak v malíčku a systémům jako je Business Manager nebo Google Analytics příliš nerozumíte, zkuste práci přenechat nám specialistům, kteří se postarají o to, aby se vaše know-how šířilo na správných sítích, a zajistilo vám výsledky, které očekáváte. Pamatujte, že žádný úspěšný profil nevyrostl ze dne na den a tak jako na všem, i na sociálních sítích je třeba pracovat systematicky a pravidelně.

Pokud se vám článek líbil, budu ráda za jeho sdílení nebo komentář. No a pokud na sítích začínáte, a rádi byste dobrou radu nad zlato, podívejte se do záložky SLUŽBY, kde najdete vše, s čím vám moje maličkost může pomoci. Já se na vás budu těšit zase u dalšího článku.

Jak se ti článek líbil?

Hlasuj ↓

Průměrné hodnocení 4.5 / 5. Počet hodnocení 2

Nikdo zatím nehlasoval. Buď první!

Sdílej s přáteli

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

NEJNOVĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY