Haló! To jsem já, vaše sleva

deni-sleva-850px

Je pondělí večer, jedu z centra Prahy na cvičení a přitom si krátím čas koukáním na video jedné youtuberky, která před pár hodinami vydala právě ono video o jejich vánočních nákupech.

Video dokoukám až do konce i přesto, že mi celou dobu jede v hlavě otázka: „Proboha k čemu to všechno?“. Proč bych si měla nakoupit za pár korun milion zbytečných nových a dalších zbytečností, které mají jen chvilkový užitek, když si zase za rok nakoupím další nepotřebné serepetičky? Nutno říct, že mě k nákupu ani jedné věci nepřesvědčila. 

Kroutím hlavou nad tím, jak se rozmáhá trend (a je to dobře) recyklace, života bez zbytečných plastů a fair trade nákupů a pak se podívám na ty masy lidí v obchodních centrech, kteří šílí už jen při vyslovení magického slovíčka Black Friday, který u nás někteří prodejci zavedli i několikrát do roka. Proč asi?

Je pro mě opravdu nepochopitelné, jak může dnes ještě někdo slepě následovat to, co nám značky našeptávají, aniž by se dopředu informoval o tom, zda se mu nákup vyplatí a zda tu a tu věc opravdu ke svému životu potřebuje.

Ovlivňuje nás nezadržitelná touha využít slevového šílenství na maximum a nevědomky se zásobit i těmi věcmi, které nám pak doma leží další roky bez užití! 

Nejednou jsem se setkala s výroky druhých, kteří pronesli teď tolik populární slovní spojení – to nutně potřebuju, ale pak se za pár dní, měsíců nějak vytratilo ono okouzlení z neuváženého nákupu. To, že prvotní očarování z “dobrého nákupu” netrvá nijak dlouho – především u věcí hmotného charakteru, se vědělo už dříve a krásně o tom mluví Petr Ludwig v knížce Konec prokrastinace.

To, že tento model funguje, jsem si často nevědomky odzkoušela i na sobě, kdy jsem byla pár dní nadšená třeba z nových džínů, cítila uspokojení svých potřeb, ale za pár dní měla nutkání si opět koupit něco dalšího. Udělat si tzv. radost. Vidíte se v tom? 🙂

Nepotřebné věci, jako je tucet nových zimních svetrů, které ani nestačíme obnosit, další krám do kuchyně, protože prostě vypadá super a je na něm nálepka sleva, stále a dokola nový telefon – protože vývoj jde dopředu a já přece nemůžu stát pozadu a zástup hladových zákaznic po tom novém make upu a dalším značkovém krému, který je teď navíc s 15% slevou. No neberte to!

Pamatujte si, že obchodník vám nikdy nedá nic jen tak se slevou, která by se mu nevyplatila. Ne nadarmo značky cílí vesměs na ženskou část populace. 

Slevy nás totiž doprovází, jak jste si už asi všimli, celoročně. Jen jsou mezi tím vším dny, kdy nás obchodníci lákají na mimořádné slevy, které se však vztahují většinou na zlomek nabízeného zboží o které třeba ani nejevíte zájem, ale váš zájem vstoupit do prodejny už započal právě onou kouzelnou formulkou za výkladní skříní – slevy až 80 %.

Když si vezmu, kolik takové slevy osloví mužů a kolik žen, je jasné, že jsme to právě my ženy, kdo podlehne. Především před Vánoci na nás tyhle žluté nebo červené cedulky působí jako magnet. Sleva je prostě sleva a když se k ní přidá ještě skvělý marketing, mají obchodníci vyhráno.

Mnohdy pozoruji, že někteří ani nečtou jaká sleva na daný produkt je a už vůbec ne to, zda se mu nákup vyplatí. Jak bylo nedávno zveřejněno, mnoho řetězců obdrželo tučnou pokutu za to, že klamaly spotřebitele tím, že buď záměrně ještě navýšily cenu produktu po slevě, nebo byla cena nižší, ale u pokladny zaplatili více. Prodejci dělají jen to, co jim dovolíme a že jsme jim toho dovolili.

slevy-tesco-defree

Tady jsou krásně vidět obchodní praktiky Tesco Stores. Svetr, který byl z nové kolekce a nebyl ani ve slevách měl být za cenu 699 Kč, ale jak je krásně vidět na druhé fotografii, cena u pokladny byla o 50 Kč vyšší.

slevy-tesco2-defree

Vždy si cenu zkontrolujte a ozvěte se! Mně byl rozdíl v ceně oproti cenovce vrácen na informacích prodejce.


Věděli jste třeba, že i hudba, která hraje v obchodních domech a centrech má jistý vliv na vaše nákupní chování? Například jsem zaznamenala, že v jedné z velkých poboček Albertu už minulý týden hráli vánoční songy, čímž podpoří jiné uvažování zákazníka o nákupu. 🙂 Nakupuje prostě víc a do zásoby, ale mezi tím svůj nákup několikrát zopakuje. 


Zamysleme se někdy nad tím, co nakupujeme a proč? 

Model jdu jen pro chleba a odejdu s plnou taškou dalších potravin do zásoby není potřeba aplikovat i u hader, kosmetiky, elektroniky a určitě si nemusíme tahat do bytu stále větší množství těch insta-friendly dekorací zbytečností, které nám utvářejí lepší vizuál na fotce.

Já už se pár let snažím hodně dopředu přemýšlet o tom, co si koupím a mám v hlavě vždy jasnou představu, jak by daná věc měla vypadat. Pokud ji neseženu napoprvé, napodruhé ani na potřetí, určitě mě neoblomí to, že je teď tenhle koženej baťůžek in a ve slevě, když hledám koženou crossbody s jasnými parametry. Zaráží mě i přístup prodavaček, které se ptají: „Jak vám mohu pomoci?“, a když jim sdělíte jasnou představu o tom co hledáte, nabídnou vám vlastně něco úplně jiného, protože se to teď hodně nosí. Hlavně prosím nakupte, budu na vás milá!

S čistým svědomím můžu říct, že jediná věc, kterou jsem se rozhodla nakoupit během Black Friday, byla mycí pěna od firmy Dermalogica. Jejich Dermal Clay Cleanser jsem dopoužívala a natolik mi vyhovoval, že jsem se rozhodla zainvestovat do 500 ml balení, využít onu slevu a mít na dalšího půl roku klid s jedním produktem na odlíčení.

No a jaké je to hlavní poselství tohohle článku? 

  • Nepřehánějme to o Vánocích a vlastně i během roku s nákupy ve slevách. Zkusme se jednou zamyslet a skutečně naplnit to, co si všichni před Vánoci říkáme a sice: „Letos to nebudu řešit“. I jeden krásný, poctivý a užitečný dárek potěší. Krásně to pomocí svých kreseb vyjádřila Tereza Pešková na Instagramu jako terezap – mrkněte se na ni, její kresby jsou opravdu výstižné a nejeden z nás se v nich uvidí.
  • Investujme více do kvalitních věcí, kterých potřebujeme výrazně menší množství a které můžeme (a rádi budeme) používat dlouhodobě. Najděme si svůj styl, to co nám vyhovuje a nestřádejme každou sezónu víc a víc oblečení, nebo víc a víc kosmetiky.
  • Více si hleďme jeden druhého, dívejme se okolo sebe a skutečnou hodnotu všeho nacházejme v tom, co opravdu stojí za to (———) dosadí si každý sám. 🙂
  • Více čtěme etikety a nápisy a nenechejme se balamutit levnými triky. 
  • Podporujme české tvůrce a hledejme v tom co kupujeme větší smysl. Za příběhem se totiž skrývá i touha tu či onu věc mít napořád a nezbavovat se jí 🙂 Však to jistě znáte.
  • No a v neposlední řadě chci říct, abyste tento článek brali jako sumarizaci mých myšlenek, které prostě chtěly na interaktivní papír a abychom o dalším  předvánočním nákupu ve slevách přemýšleli dříve, než se ozve …

… Haló! To jsem já, vaše sleva. 

 

 

 

 

 

 

 

Sdílej s přáteli

3 komentáře

  1. Hezky napsáno, takový názor už mám hodně let a jak jsem říkala, po práci ve společnosti, která měla veliké marketingové oddělení a největší položkou z ceny výrobku byly náklady na reklamu, tak reklama a takové bláboly na mě působí přesně opačně než má výrobce nebo prodejce úmysl.
    Myslím, že dost lidí si to uvědomuje a ví to, přesto je ale i stále dost takových, kteří se nechají útáhnout i na výhodnou půjčku na dovolenou apod. V.

  2. Skvělý článek, naprosto vystihuje moje pocity ohledně všech těchhle akcí a slev, zejména před Vánoci. Dřív jsem nakupovala jak blázen, hlavně co nejvíc ve slevách. Teď se opravdu snažím kupovat jen to, co potrebuju a co mi nějakou dobu vydrží, a taky nemít doma milion zbytečností.
    Opravdu povedený článek, jsem ráda že se o tyto témata zajímá čím dál víc lidí 🙂

    1. Markét děkuji. Já pevně věřím, že to tak bude vnímat postupně víc a víc lidí. Nabídka (všeho) na trhu je už zbytečně až moc velká! Snad ta bublina jednou zplaskne. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *